1396-08-12 13:01
2278
1
46131
به قلم فرهنگی گلستانی؛

نقش دانش آموزان و دانشجویان در 13 آبان

یوم اللّه سیزده آبان، یادآور حماسه ها، ایثارها و فداکاری های دانش آموزان عزیزمان است. این روز باشکوه بدین سبب روز «دانش آموز» نامیده شد، تا خاطره فرزندان دلیر انقلاب برای همیشه جاودان بماند و درسی فراموش ناشدنی برای تمام دانش آموزان در سراسر گیتی باشد.

به گزارش گلستان ما، امام خمینی (ره) در پیامی به مناسبت روز دانش اموز فرمودند: «… عزیزان من صبور باشید ، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است … ایران امروز جایگاه آزادگان است … من از این راه دور ، چشم امید به شما دوخته‌ام … صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم .

از جمله مناسبت های ملی و برجسته در تقویم ما ایرانیان روز 13 آبان ما می باشد روزی که با نام های روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، روز دانش آموز و روز دانشجو می شناسند .

اما چه شد که این روز در تقویم ما ماندگار شد، چه شد که آن روز را گرامی می دارند، چه شد که در آن روز راهپیمایی می کنند، سخنرانی می کنند و بیانیه می دهند و نمادهای کفر و ظلم و استکبار را به آتش می کشند، وآیا به راستی چه شد که آن اتفاق ها رخ داد و نقش مردم جامعه خصوصاً قشر دانش آموز و دانشجو در آن ماجرا ها چه بود ؟

هنگامی که به تاریخ پرفراز و نشیب ایران می نگریم در 13 آبان سه واقعه بیش از همه رخ نمایان می کند که به اختصار بیان می کنیم :

1- تبعید امام خمینی به ترکیه 13در آبان 1343 به علت اعتراض به قانون کاپیتولاسیون

کاپیتولاسیون در حقوق بین‌الملل به معنای هر گونه موافقت‌نامه‌ای است که در آن کشوری به کشور دیگر پروانه می‌دهد که از قوانین قضایی خود برای اتباع خود که در داخل مرزهای آن کشور زندگی می‌کنند استفاده کند. کاپیتولاسیون (به معنی مثبت کلمه) چیزی شبیه حقوق برون‌مرزی است. حقوقی که کشوری به اتباع کشور دیگر که در خاک آن سکنی دارند اعطا می‌کند و آنها را از حاکمیت محاکم محلی معاف می‌نماید. نمایندگان سیاسی دولتها در کشورهای دیگر و نمایندگان دول در سازمان ملل متحد از چنین حقی همین امروز هم برخوردار می‌باشند. اما استعمارگران از حقوق برون مرزی سوءاستفاده کردند.

کاپیتولاسیون درایران طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس ازآن برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را بعلت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ اما، کاپیتولاسیون در سال 1306، تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ اول جهانی لغو گردید.

کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه وقت ، پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیئت دولت تصویب کرد.

و هنگامی که امام خمینی (ره) این خبر را شنیدند بسیار ناراحت گشته با آن مخالفت نمودند و در4 آبان 1343 ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند.

فرازهایی از سخنرانی ایشان چنین بود:

( ... دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند. 

اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او می‌کنند؛‌ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد...) .

امام که پس از استاد خود آیت الله بروجردی به جای ایشان را پر کرده بود بلکه در جواب شاه گفته بود که آیت الله بروجردی از سید حسنی هستند و ایشان سید حسینی و شاه را با چالش بزرگتری در مرجعتیت دینی قرار داده بودند و از آنجائی که ایشان ذوب الی الله بوده و دارای شخصیت کاریزما، بنابراین شاه نمی توانست وی را حذف فیزیکی نماید، پس به ناچار جهت قطع ارتباط امام با مردم و دور نگه داشتن از جامعه ایران در شب 13 آبان 1343، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.

2- تظاهرات دانش آموزان در 13 آبان 1357 و روز دانش‌آموز

سلسله مبارزات مردم ایران با رژیم ستمشاهی روز به روز بر قوت خود می افزود و در این بین تمامی اقشار جامعه دخیل بوده و برای به سرانجام رسیدن انقلاب خود با تأثی از مکتب اسلام تلاش می نمودند .

در این میان دانش آموزان وقت نیز شور و حال دیگری داشتند.

در صبح روز 13 آبان 1357، آنان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا به سهم خود صدای اعتراضشان را به گوش همگان برسانند. 

این نوجوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه تهران شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت 11 صبح، مأموران رژیم شاهنشاهی ،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: («... عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است ... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ... صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم) .

در روز دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ جمعی از دانش آموز های مدارس پایتخت طی بیانیه‌ ای اعلام کردند : ما دانش آموز های ایرانی روز شنبه ۱۳ سیزدهم آبان ۱۳۵۷ را به عنوان روز دانش آموز اعلام می نمائیم و قصد داریم هر ساله با یاد شهیدان جنبش دانش آموزی در این روز بر وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم .

به منظور گرامیداشت روز دانش آموز ، ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شده است.

3- تسخیر لانه جاسوسی (سفارت آمریکا) در 13 آبان 1358و روز مبارزه با استکبار جهانی 

چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران عزیز می گذشت و شاه به آمریکا پناهنده شده بود و آمریکا اموال ایران را بلوکه کرد و پس نداد، در این میان دانشجویان پیرو خط امام روح الله در تهران تصمیمی گرفتند و برای کمک به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواستند با تسخیر سفارت کشور ایالات متحده آمریکا به نوعی این دشمن انقلاب را تحت فشار قرار دهند تا شاه و اموال بلوکه شده را به ایران تحویل دهند .

لذا دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند. 

در هنگام تسخیر سفارت، آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابود کردن بسیاری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزارت و غارت‌های خود شدند ولی پس از تسخیر سفارت به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت. به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند.

امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و ...، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست. 

اما پس از بی‌ثمر ماندن، آنها به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و... که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است.

و این‌گونه نام روز 13 آبان برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد.

پیام روز سیزدهم آبان:

یوم اللّه سیزده آبان، یادآور حماسه ها، ایثارها و فداکاری های دانش آموزان عزیزمان است. این روز باشکوه بدین سبب روز «دانش آموز» نامیده شد، تا خاطره فرزندان دلیر انقلاب برای همیشه جاودان بماند و درسی فراموش ناشدنی برای تمام دانش آموزان در سراسر گیتی باشد که با ابرقدرت های چپاول گر به مبارزه بی امان بپردازند و عزّت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دهند. روز سیزدهم آبان به همه مستضعفان جهان آموخت که بر ضد مستکبران قیام کنند و حقوق از دست رفته خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند. پیام روز سیزدهم آبان به مسلمانان این است که: 

تنها در برابر پروردگار جهانیان و مکتب توحید به نماز بایستند و فقط در پیش گاه خدا به کرنش بنشینند و تا همیشه زمان در برابر ظلم و زورگویی ابرقدرت ها سرتسلیم فرود نیاورند.

وظایف دانش آموز :

وظیفه دانش آموزان، تنها فراگیری معلومات کتاب ها و محتوای علمی درس ها نیست، بلکه در کنار دانش و فن توجه به رشد شخصیت، شکوفا شدن استعدادهای نهفته، تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و نیز توجه به دیانتْ از وظایف آنان به شمار می رود. دانش آموزان ایران اسلامی می توانند هم زمان با تحصیل، بذر باور را در زمین بارور دل ها بیفشانند و نهال ایمان را در بوستان جان خود بنشانند تا بعدها و پس از فراغت از تحصیل، شاهد شکفتن شکوفه صداقت و خلوص و خدمت بر شاخسار وجودشان باشند. 

این همان اهدافی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن توجه شده و در نهایت می کوشد که دانش آموزی تربیت شود در طراز انقلاب اسلامی .

مقام معظم رهبری در بیان این روز می فرمایند :

13 آبان روز بسیار مهمى است؛ به یک معنا روز دانش‏آموز است، به یک معنا روز دانشجوست، به یک معنا روز استوارى ملت ایران در مقابل ترفند استکبار است.

آمریکا از رشد انقلابی دانش‌آموزان ما بیمناک است . 

عزت، رفاه و استقلال این کشور در سایة ایستادگی در مقابل استکبار جهانی بدست آمده است.

و من الله توفیق - مجتبی لشکربلوکی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.